Mindfulness Based Stress Reduction
MBSR

  • Cursus

    Mindfulness cursus: duur 8 weken

    Ten tijde van de Corona maatregelen werk ik op individuele basis

IMG 5040
  • Voor wie?

    Deze cursus is bedoeld voor mensen die op zoek zijn naar meer rust en geluk. Terug naar balans in het leven waardoor lichaam en geest weer kunnen functioneren.

Mindfulness geeft voor iedereen verlichting en je hoeft dan ook geen klachten te hebben om deze cursus te volgen. Onderstaande klachten dienen als voorbeeld hoe Mindfulness kan helpen.

Chronische vermoeidheid ontstaat, als er lichamelijk geen onderliggende problemen zijn, vaak door onszelf in eerste instantie uit te putten. We leggen ons zoveel moeten op dat we vergeten om genoeg te rusten. Dat betekent niet alleen gedurende de nacht maar ook om je lichaam maar vooral je geest overdag stilte te geven.
Met Mindfulness leer je op elk moment van de dag stilte en rust in te kunnen bouwen Zelfs met alle hectiek om je heen waardoor dit ook geen extra tijd hoeft te kosten.

Chronische pijn kan een leven volledig beheersen. Je leeft helemaal in het teken van deze pijn en je voelt dat dit verschrikkelijks jou is overkomen.
Met Mindfulness leer je deze handicap te aanvaarden en te accepteren. Dat dit bij jouw leven hoort op dit moment. Door de aandacht te sturen naar plaatsen in je lichaam die wel goed voelen kan zelfs een stuk pijnstilling ontstaan op de pijnlijke plek in je lichaam. Je leven wordt er uiteindelijk niet meer door beheerst en je kan weer genieten van de dingen in het leven die prachtig zijn.

Slapeloosheid kan veel oorzaken hebben. Spanningen, stress, niet opgeloste zaken, piekeren, maar ook pijn in het lichaam of verkeerde voeding.
Door Mindfulness beoefening worden spanningen losgelaten in je lichaam en leer je om piekergedachten niet als waarheid te zien.

Angsten komen voort uit ervaringen uit het verleden, een nieuwe ervaring heeft zich nooit voorgedaan maar toch blijven we in angst hangen.  Ook leren we van anderen wat angstig of bedreigend zou moeten zijn. Dit terwijl er nooit een dergelijke ervaring is voorgekomen.
Mindfulness leert je om terug in het nu te komen. Je nare of misschien zelfs traumatische ervaringen leer je te aanvaarden en accepteren maar vooral om ze te zien als iets wat je ooit is overkomen: in het verleden. Het gevaar doet zich Nu niet voor.
Ook leer je herkennen dat bepaalde angsten ons zijn aangeleerd door anderen, waardoor we die angsten niet meer toe hoeven laten in onze gedachten. Het zijn niet ónze angsten.

Een tal van redenen zijn op te noemen waardoor een gevoel van ongelukkig zijn opkomt.
Vragen als: Is dit het nou? Wie ben ik eigenlijk? Waarom overkomt mij dit toch alleen? Niemand vindt mij leuk, aardig, succesvol, interessant. Dit is maar een opsomming van gedachten die ons niet laat genieten van wat er werkelijk om je heen gebeurt. We zijn blind geworden voor de simpele schoonheid die het leven te bieden heeft. Alleen maar door je gedachten te geloven dat je niet goed genoeg zou zijn, niet genoeg zou hebben, minder dan die ander zou zijn.
Mindfulness leert je om die pure schoonheid van het leven te herontdekken. Door te ontstijgen aan de negatieve gedachten spiraal en je er niet meer aan te binden.

Jezelf naar een afspraak toe sleuren, met lood in de schoenen naar een bijeenkomst, jezelf niet uit durven spreken tijdens vergaderingen, het gevoel hebben dat iedereen je nastaart in een winkel.
Allemaal voorbeelden van één terugkomende gedachte: Wat denkt/vindt die ander wel niet van mij?
Onzekerheid over je eigen zijn, niet geleerd hebben dat je er zoiezo toe doet geven een gevoel van angstig zijn over wat anderen van je denken en verwachten.
Door Mindfulness beoefening leer je je eigen zijn te voelen, te beleven. Iedereen in zijn eigen pure vorm. Je leert weer te vertrouwen op wie je bent, niet wie je zou moeten zijn. Je bént al!

Stress is een opeenhoping van eigen grensoverschrijdend handelen.
Je gaat eigenlijk non-stop over je eigen grenzen, het is bijna een normale manier van leven geworden. Je voelt wel dat je teveel doet maar een andere oplossing schijnt er ook niet te zijn. Dus dender je gewoon door.
Allerlei lichamelijke klachten komen voort uit stress: Slecht slapen, snel overprikkeld zijn, slechte eetgewoontes, slechte stoelgang, maagklachten, rug en schouderklachten. Zelfs een chronische ziekte ligt op de loer als gevolg van langdurige stressklachten.
Ook een werkgever die jou stress bezorgt is eigenlijk niets anders dan eigen grenzen niet respecteren. Je geeft niet aan wanneer het teveel wordt, maar laat het gewoon over je heen komen en handelt er naar.
Door Mindfulness leer je je grenzen weer te respecteren waardoor rust ontstaat. Je geest krijgt rust en als gevolg daarvan ontspant je lichaam. Je energie mag weer natuurlijk door je lichaam stromen.

Wanneer je sneller boos bent of geagiteerd raakt ligt er een onderliggende spanning aan ten gronde.
Een spanning die opgebouwd kan zijn sinds tientallen jaren. Deze spanning kan met allerlei zaken te maken hebben zoals: een moeilijke jeugd, een traumatische ervaring of onopgeloste zaken zoals een ruzie of een ander hoofdstuk uit je leven wat je maar niet kunt afsluiten.
Ook kan stress een onderliggende factor zijn.
Mindfulness biedt voor al deze moeilijkheden duidelijkheid. Je leert zien waar je blokkades zitten en waar je zaken kunt oplossen. Doordat je zelf diep naar je kern terug gaat komen deze zaken heel helder bij je naar boven waardoor aanvaarding kan ontstaan en waardoor je deze spanningen los kunt laten.

PMS: Pre Menstrual Syndrome
Veel vrouwen kampen met zeer hevige menstruele klachten. De meest voorkomende is PMS.
Hevige stemmingswisselingen en pijnlijke borsten zijn klachten die het meest voorkomen. Vooral bij vrouwen boven de 35 jaar en vrouwen die kinderen hebben gekregen zijn deze klachten vaker voorkomend.
Is de PMS voorbij dan volgt de menstruatie die ook vaak heviger is bij vrouwen met PMS. De lichamelijke klachten zijn zware buikkrampen met een grote hoeveelheid bloedverlies en langdurig bloedverlies. Eenmaal wanneer de menstruatie eindelijk voorbij is begint de PMS zich al bijna aan te dienen. Voor sommige vrouwen is dit een oneindig spel van ellende.
Mindfulness kan uitkomst bieden in het aanvaarden van deze klachten en je leven er niet door te laten beïnvloeden. Je leert met je cyclus mee te leven en je leert omgaan met je hormonale stemmingswisselingen. Je leert om je volledig te kunnen ontspannen tijdens je moeilijke dagen.

Voor vrouwen maar ook voor mannen die op latere leeftijd te maken krijgen met de schommelingen in de hormoonspiegel biedt Mindfulness verlichting in stemmingswisselingen en aanvaarding in de lichamelijke veranderingen.
Door bewust te worden hoe je lichaam voelt en door naar je lichaam te leren luisteren kan deze verandering in je leven veel aangenamer worden ervaren.

Een relatie hebben met een ander gaat over onvoorwaardelijke liefde voor de ander. De ander volledig zijn/haar leven laten leven met alle behoeften die diegene daarvoor nodig heeft en daar onvoorwaardelijke steun voor geven zonder dat dit iets met jou te maken heeft. Maar vaak lopen relaties anders.. Men kan zich ook 'meten' aan die ander. Wat kan die ander mij bieden zodat ik me nog beter, mooier of bijzonder voel.
Eigenlijk ga je dan aan het hele aspect van wat liefde is voorbij.
Jijzelf bént al. Een relatie met een ander persoon kan nooit voldoen wanneer het een aanvulling op jou zelf zou moeten zijn.
Door Mindfulness beoefening maak je kennis met je Ego.
Het Ego wat zich continu wil voeden door allerlei zaken(vormen) die niets te maken hebben met je werkelijke Zijn. Het werkelijke Zijn wat nodig is om een gedegen relatie met een ander te kunnen hebben.
Je leert je Ego los van jezelf te zien, als de denker over jezelf die je allerlei dingen oplegt die eigenlijk niet van jou zijn. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor een harmonieuze relatie doordat je werkelijk naar een ander kunt luisteren, omdat het Ego daar niet continu als een derde persoon tussen zit.

Gevoelige mensen en Hoog sensitieve personen hebben veel baat bij Mindulness.
Doordat je bij Mindfulness leert om werkelijk te vertrouwen op je innerlijk compas en te luisteren naar wat je lichaam je vertelt, kunnen prikkels voor gevoelige mensen beter gereguleerd worden.
Deze groep mensen wordt vaak verkeerd begrepen.
Doordat gevoelige mensen 'anders' reageren dan anderen wordt dit jammer genoeg als 'raar' bestempeld. Gevoelige mensen en HSP'ers hebben een zeer sterke intuïtie en handelen hier dan ook het liefste naar.
Daarbij hebben zij een groot oog voor detail en zijn het creatieve meesters. Veel HSP'ers hebben een 6e zintuig en kunnen dus 'dingen' zien die anderen niet zien. Kleuren zien rond personen: Aura's, is een veelvoorkomend 6e zintuig bij HSP'ers. Ook het contact met dieren is op een hoger bewustzijnsniveau aanwezig.
Wat een valkuil is voor deze mensen is dat zij niet begrepen en door onze huidige maatschappij niet echt geaccepteerd worden, vooral volwassen HSP'ers. Ondanks alle goede bedoelingen. Bij kinderen lijkt hier wel wat verandering in te komen vanuit begeleiding en op de scholen.
Mindfulness leert hoog gevoeligen om bij zichzelf te blijven en op hun intuïtie te blijven vertrouwen. Ook leert Mindfulness beoefening hen om te ontspannen in drukke situaties, welke soms onoverkomelijk zijn.

In onze wereld waar je alles, wat je je maar voor kunt stellen, kunt krijgen is het voor veel mensen vreselijk moeilijk om zich niet te laten verleiden door allerlei zaken die niet zo goed voor je zijn:
slechte voeding, alcohol, roken, drugs, gokken, gamen enz.
Verslaving ligt op de loer wanneer je geen mate kunt houden.
Van verslaving spreken we wanneer je op regelmatige basis niet zonder kunt. Dat je lichaam en geest hunkeren naar dat ene genot in welke vorm dan ook. Je merkt dat je ontwenningsverschijnselen krijgt wanneer je niet gebruikt.
Dat hunkeren naar dat ene genot is een ruis tussen: nog voldoening hebben van het vorige en het móeten gebruiken om weer datzelfde genot te kunnen ervaren.
Mindfulness kan helpen om tijdens deze ruis de handeling naar het opnieuw gebruiken te vertragen of zelfs helemaal niet te gebruiken.
Puur Mindfulness richt zich op de mensen die nog niet van verslaving hoeven te spreken.
Door naar bepaalde verleidingen te kijken en te ervaren wat dit met je doet, kun je leren om deze verleidingen de baas te zijn. Door bij jezelf te blijven en werkelijk te luisteren naar je lichaam en je aandacht werkelijk te verplaatsen naar je lichaam, blijf je sterk in wat echt goed voor je is op dit moment.

P1070690

Veel andere therapiën proberen problemen juist aan te pakken of uit de weg te gaan. Mindfulness geeft aandacht zonder oordeel aan onderliggende problemen waardoor aanvaarding kan ontstaan. Immers, in het leven komen nu eenmaal situaties voor die niet onoverkomelijk zijn. Hierdoor ontstaat een ruim denkender beeld in je hoofd wat rust geeft.
Meer rust in je hoofd betekent:
beter slapen, beter functioneren, niet oververmoeid zijn, beter om kunnen gaan met stress situaties, conflicten beter op kunnen lossen etc.
Maar bovenal gaat Mindfulness over: niet met zaken bezig blijven die al geweest zijn of nog komen gaan. Het NU ervaren wordt aangeleerd.
Je gaat Mindfulness leren d.m.v. oefeningen en opdrachten. Deze oefeningen zullen thuis ook uitgevoerd worden zodat er in 8 weken een transformatie gaat ontstaan.
Je hoeft niet perse klachten te hebben om aan deze cursus deel te nemen. Mindfulness leren beoefenen geeft al een verrijking op zich voor een verlicht en gelukkig leven.

Voor een andere groep mensen is Mindfulness beoefening een opening voor meer rust in hun leven bijvoorbeeld:

 

Onze geliefde mantelzorgers van vandaag staan voor een lastige taak.
Verzorgen van hun ouders, hun partner, hun hulpbehoevende buur naast hun eigen werk en de zorg voor hun eigen gezin.
Mindfulness beoefening kan deze mensen rust geven en een handvat geven in hoe zij kunnen schakelen in hun rol als verzorgende, collega, ouder, partner en vriend/vriendin

Niets is zo ingrijpend voor een mens als het krijgen van een kind. Voor zowel de moeder als de vader.
De hormonen gieren nog alle kanten op en de zorg voor de kleine gaat 24/7 door. Met als gevolg af en toe compleet uitgeput te zijn en het gevoel hebben jezelf helemaal te verliezen als eigen persoon.
Wanneer het kindje dan ook nog veel huilt, slecht drinkt of wanneer er andere extra zorgen zijn ligt soms een complete burn-out op de loer.
Mindfulness beoefening leert je om in zulke situaties je rust te bewaren en je te laten genieten van deze bijzondere tijd. Dat wat je nu op dit moment doet hetgeen is wat nodig is, omdat het zich nu voordoet. Dit is hoe de situatie nu is. Je kind heeft je nodig en dat het goed is dat je niet meteen een week na de bevalling op het tennisveld hoeft te staan omdat de buurvrouw dat wel deed.
Je leert om bij jezelf te blijven en naar je intuïtie te luisteren. Dat het goed is zoals jij het nu doet op dit moment en dat wat Nu gebeurt de enige werkelijkheid is.

Veel ouders voeden hun kinderen alleen op. Zijn daarbij ook verantwoordelijk voor de inkomsten en regelen dus eigenlijk alles wat nodig is om het één ouder gezin draaiende te houden.
Mindfulness beoefening geeft daarbij een handvat om de rust te kunnen bewaren en op je eigen intuïtie te blijven vertrouwen.
Door bij jezelf te blijven en erop vertrouwen dat al die zaken die geregeld moeten worden op dat moment wel lukken. Dat je als mens af en toe een steekje mag laten vallen en dat het goed is om hulp te vragen waar nodig.

Tegenwoordig antwoord bijna iedereen de vraag met: Hoe gaat het met je?
'Ja druk hè!'
We dompelen onszelf onder in het werk,  moeten alle sociale relaties onderhouden en moeten er ook goed uit blijven zien.
Alles móet.
Dit is slechts een opdracht die je Ego je op heeft gelegd. Het Ego wil zich voeden met vormen zoals, goede baan met een mooi inkomen, dus een mooi huis en het liefst een mooie auto. Daarbij moet het Ego zich in sociale kringen ook nog voeden met het gevoel succesvol te zijn als mens.
Je mag natuurlijk een mooie baan hebben en een prachtig huis bezitten en veel leuke contacten hebben, zo lang je weet dat al deze vormen vergankelijk zijn. Vroeg of laat ben je in je succesvolle carrière niet meer de beste. Zul je misschien wel ooit na faillissement je mooie huis moeten verkopen.
Dit betekent nog steeds niet dat je van dit succes niet mag genieten maar door je bewust te zijn van je vergankelijkheid blijf je in je eigen gevoel van Zijn. Je kunt dan ook de tegenslagen die onoverkomelijk zijn de baas blijven. Door er gewoonweg niet teveel waarde aan te hechten.
Wanneer je dit beheerst zul je er op dit moment nog meer van genieten en zul je er ook meer dankbaar voor kunnen zijn.
Je werkelijke zijn is er al zonder al deze vormen.

Zitmeditatie uit de 1e sessie

Bodyscan uit de 1e sessie
De bodyscan is een vast onderdeel van de cursus

Wees welkom bij Puur Mindfulness en laat je leiden naar nieuwe inzichten voor een gelukkig leven

- Vaak slepen we een oud 'moeten' met ons mee dat uit een ver verleden stamt en nooit is vernieuwd -

- Thomas d'Ansembourg -

Logo Puur Mindfulness